Kiedy spotykam się z osobami, które chcą budować swoją markę, zawsze na początku pada z mojej strony pytanie, czy i jakie działania dotychczas wykonywali w kontekście swojej marki.
Odpowiedź prawie zawsze jest taka sama, że mają Facebook, Instagram, LinkedIn ostatnio często słyszę o TikToku. Większość klientów bywa na wydarzeniach branżowych. Wydawałoby się, że robią całkiem sporo, skąd więc pomysł na spotkanie ze mną?
No bo to wszystko przecież strasznie słabo działa! mówią. A słowa, że Facebook umiera, słyszę już od paru lat od co drugiego klienta.
I w tym punkcie zatrzymam się na chwilę: Należysz do grupy osób, która opisałam powyżej? Hmmm
Idziemy dalej.
Pytam więc, skąd w takim razie pomysł aby prowadzić FB, Insta, LinkedIn, TikTok i jeszcze chodzić na wydarzenia, skoro nie przynosi to oczekiwanych efektów a jedynie pożera nasz czas?
Po dłuższym zastanowieniu, prawie nigdy od razu, pada:
Wszyscy, którzy mają silne/rozpoznawalne marki właśnie tak robią
I tu słyszę nazwiska dobrze nam wszystkim znane. Niektóre, to osoby z którymi miałam przyjemność współpracować, więc już wiem, dlaczego klient siedzi na mojej kanapie.
Nabieram oddechu i zaczynam tłumaczyć…
Przymierzając się do świadomego budowania marki, podpatrujemy wielu ekspertów. Ważne jest, aby znać swoją konkurencję, ale błędem jest, powielanie schematów jej działań w ciemno.
To, że np. YouTube Twojego autorytetu wpłynął znacząco na rozpoznawalność marki, nie oznacza, że podobnie będzie w Twoim przypadku, bo…
Nie wiesz, jakie zasoby w postaci czasu, pieniędzy, sprzętu i innych ludzi nasz autorytet wykorzystał, aby znaleźć się w obecnym miejscu. Często zapominamy także, że dana osoba jest na rynku od kilku lat, a systematyka działania jest w przypadku budowania marki kluczowa!
Jeśli posiadamy predyspozycje do wystąpień przed kamerą, to czy mamy umiejętność obróbki i montażu video? Wiedzę, jak poprawnie prowadzić swój kanał, a jeśli potrzebujemy wsparcia ekspertów, to czy sprawdziliśmy ile będzie nas kosztowała taka współpraca? Czy na etapie, w którym obecnie jesteśmy, jest nas stać na takie wsparcie (tu liczy się systematyczność publikowania video, a nie jednorazowe wypuszczenie, nawet dobrego merytorycznie video). Czy dysponujemy zasobami finansowymi na dopalenie filmów reklamą… bo zasięgi organiczne, dla nowych kanałów na YT, prawie nie istnieją.
Rozpoznawalne marki współpracują najczęściej z podwykonawcami: grafikami, ekspertami od reklamy, bardzo często z osobami od video. Warto zweryfikować jak w rzeczywistości wygląda droga do sukcesu naszego autorytetu i czy posiadamy kompetencje, abyśmy także i my mogli nią podążać.
Druga, ważna rzecz
Szczególnie na początku, należy oprzeć się pokusie, aby być wszędzie… czyli założyć wszystkie możliwe media społecznościowe. Założenie kont to jedno. Trzeba jednak pamiętać, że zapraszając ludzi na kolejne platformy społecznościowe obiecujemy im niejako, że będziemy tam obecni. Prowadzenie Instagrama “porządnie” to średnio godzina dziennie, minium 3-6 relacji dziennie (rolki, karuzele, IG LIVE, angażowanie się pod postami innych….) A gdzie czas na Facebook, Linkedin, Blog?
Jeśli nie chcemy wypalić się za wcześnie, zdecydowanie zacznijmy od jednego/ dwóch kanałów i z czasem rozwijajmy kolejne. Pamiętajmy także o tym, że prowadzenia kanałów “po łebkach”, niesystematycznie, nie przyniesie oczekiwanych efektów, a co za tym idzie, szybko zniechęci nas do dalszych działań.
Na koniec najważniejsze
Strategię dla danej marki zawsze, ale to zawsze układamy indywidualnie, biorąc pod uwagę kompetencje (wiedzę, umiejętności, doświadczenie) oraz zasoby, w postaci czasu na działania, pieniędzy które marka może zainwestować oraz wsparcia innych ludzi (czy posiadamy wokół siebie osoby które mogą nam pomóc czy dopiero będziemy ich szukać).
——————————————————————
Potrzebujesz wsparcia w budowaniu swojej marki osobistej?
Zapraszam Cię na 5-godzinną, indywidualną konsultację strategiczną z budowania marki osobistej, uszytą na miarę Twoich potrzeb, w trakcie której:
Przyjrzę się Twoim dotychczasowym działaniom w obszarze budowania marki osobistej lub firmowej
Wskażę Ci mocne oraz słabe strony Twojej marki
Pomogę Ci opracować skuteczny plan działania
Przedstawię Ci jasne rozwiązania, które pomogą zwiększyć skuteczność Twoich działań
Podpowiem, jak budować angażujące relacje z klientami
Pokażę nowe możliwości rozwoju Twojej marki oraz efektywne kanały dotarcia do klientów
Umów się na konsultacje: kontakt@justynasprawka.pl