Panuje przekonanie, że budowanie marki to głównie prowadzenie social mediów. Otóż nie.
Budowanie świadomości Twojej marki to proces, do którego potrzebujesz włączyć różne działania. Nie wystarczy regularnie wysyłać newslettera czy pisać bloga – na pewno nie w branży nieruchomości. Zatem jakie działania musimy uwzględnić w budżecie?
Współpraca z prasą, wystąpienia eksperckie na scenie, prowadzenie webinarów czy – co jest bardzo ważne – znakomicie przygotowana obsługa klienta w Twojej firmie. A o tym punkcie, zapomina większość z nas.
W budowaniu marki w branży nieruchomości nie ma drogi na skróty. Ze swoimi klientami współpracuję nie krócej niż 6 miesięcy. Z doświadczenia wiem, że jednokrotny wydatek na poszczególną usługę lub narzędzie promocji nie wystarczy. Dlatego, jeśli poważnie myślisz o budowaniu swojej marki, znajdź miejsce w budżecie i przygotuj się na różne koszty stałe.
Przy opracowaniu planu strategii budowania marki zakładam, że większość rzeczy będziemy delegować. Uważam, że warto zlecić to komuś, kto zrobi to skutecznie, a zaoszczędzony czas przeznaczyć na np. pozyskiwanie klientów.
MARKETING To część budowania marki, którą musimy potraktować jako koszt stały.
Można go zlecić firmie zewnętrznej, która zajmie się Twoimi profilami w social mediach, projektami graficznymi, a także prowadzeniem Twoich stron internetowych, wysyłaniem mailingów, czy przygotowaniem landing page pod webinary czy inne wydarzenia.
Za samo prowadzenie Facebooka (ok. 15 postów miesięcznie) agencji marketingowej zapłacisz od 1000 zł, za Instagrama 800 zł, wysyłanie newsletterów to koszt od 40 zł/szt., a kompletne postawienia landing page na webinar – od 400 zł.
Możesz też nawiązać współpracę z freelancerem. Największym plusem jest jego dostępność – freelancer pracuje głównie dla Ciebie i jest w stanie wykonać więcej zadań w krótszym czasie. Koszt takiej współpracy przy pełnym marketingu marki to kwota od 3000 złotych miesięcznie netto.
W agencji dla jednego klienta pracuje zazwyczaj kilka osób (np. grafik, copywriter). Z uwagi na to, że w jednym czasie obsługują one wiele projektów, kontakt z pracownikami może być nieco wydłużony. Z drugiej strony, jeśli w agencji zaniemoże jedna osoba, ktoś inny jest w stanie pomóc, więc zadanie zawsze zostanie wykonane. Jeśli freelancer zawiedzie, cały projekt może paść. Dlatego taka współpraca choć generuje mniejsze koszty, pociąga za sobą większe ryzyko.
Obecność na branżowych eventach. Daj poznać siebie innym i wyjdź do ludzi!
W takich miejscach można nawiązywać przydatne kontakty, ale też spotkać potencjalnych klientów czy partnerów biznesowych. Często powtarzam klientom: „jeśli masz bardzo skromny budżet na działania – lepiej zainwestuj w udział w dobrym wydarzeniu branżowym, rozmawiaj z
ludźmi i wymieniaj wizytówki, niż w płatną reklamę na social mediach”.
Wejście na jednodniowe wydarzenie branżowe z networkingiem to kwota nie mniejsza niż 600 zł.
Wystąpienia na branżowych eventach. Występując na wydarzeniu branżowym, budujesz swój wizerunek eksperta, zdobywasz zaufanie klientów i ludzi z branży oraz dajesz poznać się tym, którzy o Tobie nie słyszeli.
Jeżeli Ty też jesteś organizatorem jakiegoś wydarzenia, możesz współpracować z innymi prelegentami na zasadach barteru. Jeżeli dopiero budujesz swoją rozpoznawalność, to Ty płacisz za wystąpienie i musisz liczyć się z kosztem nie mniejszym niż 2000 zł za udział w wydarzeniu do 100 osób, oraz kosztem od 25000 zł w wydarzeniu na ponad 1000 osób.
Na Twoje wystąpienie warto zaprosić kamerzystę i/lub fotografa, który udokumentuje Twój występ. Nagranie przyda się do promocji marki. Ceny kamerzystów wahają się pomiędzy 1000 a 5000 zł za 3- minutowy film promocyjny, a fotografa eventowego w granicach 1000-1500 zł.
Współpraca z prasą. Świadomość marki możesz budować również poprzez regularne publikowanie artykułów w prasie branżowej.
Moim klientom rekomenduję robić to minimum raz na trzy miesiące.
Publikacja jednego tekstu w prasie branżowej to koszt od 2000 do 6000 zł za ok. 2-3 strony. Oczywiście wszystko zależy od popularności pisma, ilości nakładu i tego, czy jest dystrybuowane np. w Empiku. Warto zapłacić więcej za dotarcie do konkretnej grupy docelowej, niż publikację „gdziekolwiek”.
Publikacja filmów na YouTube. Kanał ten już dawno stał się popularny w branży.
Można tam publikować filmy eksperckie i poradnikowe, które oglądają Twoi potencjalni klienci.
Zlecenie profesjonaliście przygotowanie filmu na YouTube (nagranie, montaż, publikacja) to kwota od 6000 zł za miesiąc (przy założeniu 4 odcinków w miesiącu).
Obsługa klienta. Jeden z najważniejszych, ale najmniej docenianych obszarów budowania marki.
Pamiętaj: na to jak jest postrzegana Twoja marka składają się również działania Twojego zespołu. Nawet jeśli Twoja marka osobista jest silna, stoją za nią dobre produkty, a jakość obsługi Twoich klientów pozostawia wiele do życzenia, traci na tym Twój wizerunek.
Najważniejszym elementem jest dobrze przeprowadzona rekrutacja, a następnie przeszkolenie. Koszty szkoleń z obsługi klienta wahają się od 1000 zł netto za dwudniowy warsztat.
Koszty budowania marki są w głównej mierze uzależnione od dwóch rzeczy. Po pierwsze od tego, ile jesteśmy w stanie zrobić sami, a ile musimy delegować. Bardzo ważne jest, aby realnie oszacować czas, który jesteśmy w stanie zainwestować we wszystkie działania, bo jeśli nie mamy go zbyt wiele, trzeba delegować zadania, a co za tym idzie wzrastają koszty.
Po drugie, koszty zależą od tego, czy chcemy skupić się tylko na działaniach budujących rozpoznawalność w danej branży, czy dodatkowo sprzedawać produkty, np. szkolenia.





