fbpx

5 blokad, które powstrzymują przed budowaniem marki eksperta

Budowanie marki eksperta przysparza niektórym wiele obaw i wątpliwości. Najczęściej jest to strach przed dużymi kosztami i oceną. To tylko kropla w morzu dylematów, z jakimi spotykają się ci, którzy chcieliby zbudować silną markę. Przyjrzyjmy się kilku z nich i sprawdźmy, czy obawy są faktycznie uzasadnione.

1. Budowanie marki jest kosztowne.

Wysokie koszty to jeden z najczęstszych powodów, dla których ludzie wzbraniają się przed profesjonalnym budowaniem marki. Prawda jest taka, że wysokość danych kosztów zależy w dużej mierze od nas i od etapu na którym dana marka się znajduje.
Koszty budowania marki zależą od wielu czynników, m.in.:

  •  ile jesteśmy w stanie zrobić sami, a ile zadań musimy delegować,
  • czy zależy nam tylko na budowaniu rozpoznawalności, czy jednocześnie chcielibyśmy wspierać sprzedaż naszych usług lub produktów,
  • czy chcemy zbudować zespół wspierający nasze działania, który będzie pracował dla nas na wyłączność, czy oddelegujemy zadania firmie zewnętrznej (agencji) lub freelancerowi,
  • jak szybko chcemy zbudować swoje zasięgi.

Ponadto ważne, aby określić, na jakim etapie jest dana marka – czy jest już kojarzona w branży w której działa, czy dopiero buduje swoją pozycję na rynku.
Warto stworzyć plan budowania marki i omówić go ze specjalistą. Taka osoba powie nam, co warto wprowadzić do strategii, a z czego zrezygnować, zoptymalizuje koszty i przewartościowuje nasze priorytety. Czasem wystarczy jedna konsultacja, by rzucić nowe światło na nasz plan, zaoszczędzić pieniądze oraz (czego dotyczy kolejny punkt) cenny czas.

2. Budowanie marki wymaga wiele czasu.

Budowanie marki to proces – potrzebuje czasu, jak dobre wino. Musi dojrzeć. Żyjemy w czasach, kiedy każdy chce widzieć efekty już, teraz. Prawda jest taka, że trudno oczekiwać natychmiastowych efektów, a tym bardziej, że marka już na początku będzie przynosić satysfakcjonujące nas pieniądze.
Ile czasu trzeba poświęcić na budowanie marki? To również zależy od wielu czynników. W pierwszej kolejności należy ustalić priorytety, rozeznać się, gdzie i jak działać oraz co chcemy delegować.
Nie wszystkie zadania można oddać komuś innemu w celu zaoszczędzenia czasu. Pamiętajmy, że jako eksperci jesteśmy odpowiedzialni za merytorykę naszych treści, dlatego większość działań naszego zespołu powinna być poddana kontroli, bo to my ostatecznie się pod tym podpisujemy.
Co ważne, na początku, nie warto porównywać siebie z silnymi markami, które są już „wszędzie” i robią „wszystko”. Często, jest to praca sztabu osób, pracujących nad marką i jej wizerunkiem. Zacznij od pierwszego kroku.

Nigdy nie rezygnuj z celu tylko dlatego, że osiągnięcie go wymaga czasu. Czas i tak upłynie. (H. Jackson Brown Jr.)

3. Budowanie marki jest tylko dla właścicieli dużych firm, celebrytów czy polityków

 

Mit. Budowanie marki osobistej, jest w dzisiejszych czasach wymogiem dla wszystkich przedsiębiorców, nie modą za którą podążamy, lub nie. Dzięki świadomemu budowaniu marki, stajemy się rozpoznawalni w swojej branży. Zamiast biegać za klientem spowodujemy, że to klient ustawi się w kolejce do nas. Co więcej, nie będzie dyskutował o cenie którą podajemy.
To na marce osobistej opiera się nasza pozycja zawodowa, to jak postrzegają nas klienci, współpracownicy czy partnerzy biznesowi. To od naszej marki zależy, ile będziemy zarabiać. Silna marka wyznacza trendy i inspiruje.

4. Strach przed negatywną oceną.

W dobie mediów społecznościowych stale jesteśmy wystawiani na ocenę. Każdy nasz wpis, zdjęcie, każdy ruch może zostać poddany fali zachwytu, jak i niestety bolesnej, niekonstruktywnej krytyki. Wielu właśnie to blokuje przed pokazaniem siebie światu – obawa przed oceną, nie zawsze przychylną.
Prawda jest taka, że gdyby każdy bał się negatywnej oceny i stopował swoje działania w obawie przed hejtem, nie powstałyby żadne duże marki, nie czytalibyśmy książek, magazynów, nie oglądali filmów. Również zawodowo nie mielibyśmy szansy ukończyć wartościowych kursów, wziąć udziału w branżowych eventach.
Trzeba uświadomić sobie jedną rzecz – dla każdego z odbiorców naszych treści bariera ciekawości czy akceptacji przebiega w innym miejscu. Zawsze znajdzie się ktoś, komu nasze działania mogą się nie podobać. Po prostu róbmy swoje, najlepiej jak umiemy.

5. Konieczność pokazywania prywatności.

Każdy z nas ma swoje granice prywatności. Są rzeczy, którymi chętnie dzielimy się ze wszystkimi, inne chcemy zostawić tylko dla najbliższych. Jeśli komuś zależy na prywatności absolutnej, powinien zrezygnować z np. social media, które w głównej mierze opierają się na pokazywaniu czegoś więcej niż tylko swojej wiedzy.
Warto postawić sobie i swoim obserwatorom granicę. Każdy ma inny punkt, gdzie ją wyznaczać – powinna przebiegać tam, gdzie czujemy, że jest potrzebna. Nikt nikogo nie zmusi do publikowania treści, które nazbyt pokazują prywatne życie. To od nas zależy, ile z naszego życia chcemy pokazać.
Trzeba liczyć się z tym, że budując markę eksperta, stajemy się osobą publiczną. Po to publikujemy treści związane z naszą branżą np. artykuły na portalach, wypowiedzi w danym temacie, aby ludzie nas czytali, i aby docierały one do jak największej liczby osób z grupy docelowej.

Korzyści z silnej marki jest wiele. Przede wszystkim budujemy pozytywny wizerunek eksperta. Nasze doświadczenie, umiejętności i wiedza wpływają na uzyskanie przewagi nad konkurencją. Im bardziej rozpoznawalna i silniejsza marka, tym więcej osób będzie chętnych nawiązać z marką współpracę i skorzystać z jej usług. Stajemy się autorytetem w branży, do którego ludzie chętnie będą się zwracać.


Od dłuższego czasu pracujesz nad swoja marką, ale masz poczucie, że stanąłeś w miejscu, a działania które wdrażasz nie przynoszą oczekiwanego efektu?
Zapraszam Cię na 5-godzinną, indywidualną konsultację strategiczną uszytą na miarę Twoich potrzeb, w trakcie której:
👉Przyjrzę się Twoim dotychczasowym działaniom w obszarze budowania marki osobistej lub firmowej
👉Wskażę Ci mocne oraz słabe strony Twojej marki
👉Pomogę Ci opracować skuteczny plan działania
👉Przedstawię Ci jasne rozwiązania, które pomogą zwiększyć skuteczność Twoich działań
👉Podpowiem, jak budować angażujące relacje z klientami
👉Pokażę nowe możliwości rozwoju Twojej marki oraz efektywne kanały dotarcia do klientów
Umów się na konsultacje: kontakt@justynasprawka.pl

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *