To jedno z częściej padających pytań od osób, które wchodzą na rynek szkoleniowy ze swoją usługą.
Ustalenie odpowiednich cen za usługi to jedna z najważniejszych, ale też najtrudniejszych kwestii dla przedsiębiorcy lub freelancera. Ma ona ogromny wpływ na sukcesy lub porażki w sprzedaży oraz na pozycjonowanie firmy na rynku.
Cena ma znaczenie. I choć w rozmowach handlowych czy zapytaniach ofertowych kwestia ceny często jest spychana na plan dalszy, prawie zawsze ma ona wpływ na wybór danej oferty.
➡ Nie pytaj innych, ile ma kosztować Twoje szkolenie
Jeżeli wycenisz swoje szkolenie np. na 2000 zł netto – zawsze znajdą się osoby, które będą uważały, że jest za drogie, podobnie jak zawsze znajdzie się ktoś, kto powie, że dana cena jest niska. Serio!
Gdzie leży prawda?
➡ Cenę zweryfikuje Twój rynek
Mówiąc „rynek”, mam na myśli osoby, którym oferujesz swoją usługę.
Jeśli Twoją grupę docelową stanowią na przykład osoby, które porzuciły pracę w korporacji i nie posiadają oszczędności, to nawet jeśli bardzo chciałyby skorzystać z Twojego szkolenia– odpowiedzą, że nie stać je na nie, mimo że rozumieją wartość Twojej usługi.
Z drugiej strony oferowanie tej samej usługi za cenę 2000 zł netto będzie stanowiło znakomite rozwiązanie dla osób z innej grupy docelowej, nawet podobnej do pierwotnej, ale posiadającej inne cechy.
➡Jakie korzyści odniosą Twoi Klienci?
Korzyści i rezultaty, jakie odniosą Twoi Klienci, to bardzo ważny aspekt.
Jeśli osoba lub firma dzięki Twojej usłudze zaoszczędzą 3 miesiące pracy lub konkretną wartość pieniędzy – Twoja oferta będzie stanowiła dla nich ogromną, dającą się zmierzyć wartość.
➡ Cena “opakowania”
Warto pamiętać, że na wielkość ceny wpływa również forma, w jakiej podajesz wartość swojej usługi: spotkania 1:1, a może grupowe spotkania stacjonarne, a może grupowe spotkania online lub treść zamknięta w formie plików PDF? To ma znaczenie.
E-book raczej nie będzie kosztował tyle samo, co osobisty trening.
➡Jaki masz model biznesowy?
Znaczenie ma również fakt, czy Twoja oferta jest usługą jednorazową, czy może produktem wprowadzającym do usługi ( np. po odbyciu szkolenia, możesz skorzystać z opcji mentoringu 1:1) Do wysokości ceny korzystnie jest podejść z wielu stron, bo od tego, za ile będziesz sprzedawał swoje szkolenie i jak sprzedaż wpłynie na Twoje dochody, zależą Twoja satysfakcja i – w konsekwencji – Twoje być albo nie być w danym pasjobiznesie.