Rozmawiając z klientami bardzo często spotykam się z tym samym błędem. Niewielu przedsiębiorców śledzi działania marketingowe swojej konkurencji. Albo robi to zbyt rzadko.
Nie sposób efektywnie oferować swoich usług bez analizy i obserwacji konkurentów. Powinieneś wiedzieć z jakimi cenami, warunkami czy ofertami się mierzysz.
Zdarza się, że klient jest przekonany, że oferuje niepowtarzalną usługę na rynku. W rzeczywistości, na tle konkurencji, można było ją nazwać średnią.
Często wynika to z faktu, że przedsiębiorcy nie zbierają informacji o konkurencji w sposób rzetelny.
Analizując konkurencję należy wiedzieć z czym się mierzymy, a następnie zaoferować coś wyjątkowego. Coś, czego nie ma konkurencja.
Podobnie jest z działaniami marketingowymi. Sprawdź, w jaki sposób konkurencja dociera do klientów. Zobacz, które działania marketingowe są skuteczne, a które nie.
Opracuj na tej podstawie własną strategię działań marketingowych. Najważniejsze jednak jest to, aby pamiętać o systematycznej analizie podejmowanych działań. Oraz oczywiście o kontroli działań konkurencji.
Dobrym sposobem na przeprowadzenie takiej analizy jest sporządzenie tabeli, gdzie podsumujesz konkurencje uwzględniając następujące kategorie:
- identyfikacja wizualna,
- jakość produktów lub usług,
- opinie,
- recenzje,
- działania marketingowe.
Następnie odpowiedz sobie na zasadnicze pytania:
- W jaki sposób konkurencja reklamuje swoje usługi w internecie i w tradycyjnych kanałach?
- Czy konkurencja posiada rekomendacje klientów?
- Czy twoi konkurenci są spójni i konsekwentni w swoim przekazie oraz identyfikacji wizualnej na wszystkich płaszczyznach (strona internetowa, media społecznościowe, materiały promocyjne itd.)?
- Jak przedstawia się jakość produktów lub usług twoich konkurentów?
Do analizy wybierz nie więcej niż 3 głównych konkurentów.
PAMIĘTAJ! Ręka na pulsie cały czas 🙂
——————————————–
Potrzebujesz wsparcia w budowaniu swojej marki osobistej lub marki firmy? Masz wrażenie, że działania które do tej pory wykonywałeś nie przynoszą oczekiwanego rezultatu? – zachęcam do kontaktu. Napisz do mnie na adres: kontakt@justynasprawka.pl lub zadzwonisz pod numer tel. 500 719 279.