fbpx

JAK WYZNACZYĆ GRUPĘ DOCELOWĄ DLA MARKI

Wszyscy to nie jest Twoja grupa docelowa” Seth Godin

Grupa docelowa to najprościej mówiąc, ten segment rynku, do której kierujesz przekaz swojej marki, Twoi obecni i potencjalni klienci.

Mają oni wspólne cechy i wspólną potrzebę, które czynią tę grupę wyraźnie odrębną od reszty rynku.

Im bardziej szczegółowo określisz segmenty – tym lepiej zrozumiesz kto stoi po drugiej stronie

Im lepiej zrozumiesz – tym lepiej dopasujesz przekaz.

Ta marka nie jest dla wszystkich- jest dla Ciebie

Precyzyjnie określając grupę docelową decydujemy kto do niej należy i równie precyzyjnie określamy z kim nie chcemy współpracować.

Oczywiście kusi, aby mieć jak najwięcej klientów, zadowolić  każdego, więc naginasz ceny, rozdrabniasz ofertę̨ i w rezultacie – nie trafia ona do nikogo. Znasz to?

Nie bój się zawężać grupy docelowej

Przedsiębiorcy boją się, że kiedy zawężą, wtedy będą sprzedawać mniej. Kiedy powiedzą wyraźnie, dla kogo NIE jest produkt – zrażą bardzo wielu potencjalnych klientów. Tymczasem, przekonywanie nieprzekonanych zabiera bardzo dużo czasu i energii.

Jak zacząć?

Zasada Pareto w odniesieniu do biznesu i sprzedaży mówi, że 80% osiąganego zysku jest generowane przez zaledwie 20% klientów. Przyjrzyj się zatem swoim aktualnym klientom. 

Gdy odseparujesz grupę klientów, którzy najczęściej dokonują zakupu i dokładniej się im przyjrzysz, być może znajdziesz charakterystyczne cechy wspólne dla tej grupy. Wynotuj ich wiek, płeć, wielkość miasta z którego pochodzą, czym się zajmują oraz wszystko to czego możesz się o nich dowiedzieć, a co może być tu istotne. Takie zestawienie będzie świetnym punktem wyjścia do określenia profilu Twojej grupy docelowej – czyli klientów, którzy będą generować dla Ciebie największy zysk.

Teraz bardzo ważny etap

Przemyśl to w kontekście twojego produktu lub usługi, korzyści i strat.

  • Dlaczego jest zainteresowany twoim produktem lub usługą? Jakie ma lub może mieć obawy związane z twoim produktem
  • Jakie ma oczekiwania związane z twoim produktem
  • Czy potrafi korzystać z nowych technologi
  • Ile ma wolnego czasu? Jest zapracowany?
  • Co wie o twoim produkcie lub usłudze?
  • Czy dzięki twojemu produktowi lub usłudze oszczędzi czas lub pieniądze? 

 

Szczególnie ważne, zwłaszcza w małych biznesach jest określenie anty-grupy.

Tutaj musisz bezlitośnie ustalić z kim na pewno nie chcesz robić biznesów i potem trzymać się raz ustalonej wersji.

Anty-klient to osoba, która nie jest gotowa zapłacić za Twoją usługę, negocjuje ceny, podważa oferowaną wartość usługi, nie potrzebuje Twojej usługi.

I tak nic od Ciebie nie kupi, a zmarnuje bardzo dużo Twojego czasu i energii. 

Powodzenia!

Justyna

——————————————–
Potrzebujesz wsparcia w budowaniu swojej marki osobistej lub marki firmy? Masz wrażenie, że działania które do tej pory wykonywałeś nie przynoszą oczekiwanego rezultatu? – zachęcam do kontaktu.  Napisz do mnie na adres: kontakt@justynasprawka.pl lub zadzwonisz pod numer tel. 500 719 279.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *